ONOFF och Adcore skapar populär nätbutik

2001-10-11

Konsumenterna föredrar att handla i butiker de är vana vid. Väl etablerade, fysiska butikskedjor gynnas av denna utveckling och ONOFF har med tjänsten www.onoff.se snabbt blivit Sveriges populäraste webbplats för hemelektronik. Nätbutiken, som skapats i samarbete med Adcore, har fått mycket beröm för sina köpråd och rekommenderas av tidskriften PC för alla.

Det blir alltmer tydligt att Internethandelns stora vinnare är de etablerade företagen. Konsumenterna föredrar allt mer att handla i butiker de känner sedan tidigare, och de rena e-handelswebbplatserna får nu allt större konkurrens från traditionella fysiska butikskedjor. Detaljhandelskedjan ONOFF satsar på sin nätbutik och återfinns nu på listan över de femton mest besökta e-handelsplatserna i Sverige, detta enligt Nielsen//Netratings e-handelstopplista för augusti. ONOFF toppar även Jupiter MMXI´s lista över de mest välbesökta hemelektronikhandlarna på nätet i augusti. ONOFF hade 93.000 unika besökare i augusti, NetOnNet 76.000 och Sumo 57.000, allt enligt MMXI.

Den nya Internetbutiken har skapats i samarbete med Adcore. Viktiga ingredienser är ett lättanvänt grafiskt gränssnitt och en pedagogisk navigering. Besökaren erbjuds dessutom vägledning i form av tester och konkreta köpråd som ett komplement till produktbeskrivningar och annan fakta.

– Vi vill hjälpa kunderna att genomföra ett bra köp. Vår nätbutik ska ge vägledning, kunskap och vara lättanvänd, och av antalet besökare att döma har vi lyckats skapa en riktigt bra shopping-tjänst tillsammans med Adcore, säger Henrik Selbo, chef för affärsutveckling Internet på ONOFF.

I senaste numret av tidskriften ”PC för alla” får www.onoff.se högsta betyg och kommentarer som ”Så här ska en bra shoppingsajt se ut!”, ”en bra bild av skillnaderna mellan de olika produkterna” (om köpråden)

samt ”lättnavigerad tack vare ett pedagogiskt upplägg” (om navigering).

Stockholm den 11 oktober 2001, Adcore AB (publ)