Klövern tecknar avsiktsförklaring avseende förvärv av Globen City

2014-01-24

Klövern har tecknat en avsiktsförklaring med The Carlyle Group om förvärv av Globen City, omfattande fastigheterna Arenan 2, 3, 6 och 8 i Stockholm, samt Startboxen 3 i Solna. Total uthyrningsbar yta uppgår till cirka 140 000 kvm och utgörs till största del av kontorsytor.

Avsiktsförklaringen ger Klövern exklusivitet att genomföra en due diligence av fastigheterna. Slutliga avtal beräknas kunna ingås i slutet av Q1.

”Vi tycker att Globen City är en fantastiskt spännande marknad som kommer att stärkas ytterligare framöver med den planerade utvecklingen av Söderstaden. Med detta förvärv ökar Klöverns exponering i Stockholm väsentligt och efter förvärvet kommer Stockholmsregionen utgöra cirka 50 % av Klöverns fastighetsvärde”, säger bolagets VD Rutger Arnhult.

Rutger Arnhult, VD, 070-458 24 70, rutger.arnhult@klovern.se
Lars Norrby, IR, 076-777 38 00, lars.norrby@klovern.se

Klövern är ett fastighetsbolag som med närhet och engagemang erbjuder kunden effektiva lokaler i valda tillväxtregioner. Fastigheternas värde uppgick till ca 23,2 miljarder kronor och hyresvärdet på årsbasis var ca 2,5 miljarder kronor per den 30 september 2013. Klövern är noterad på Nasdaq OMX Stockholm Mid Cap. Ytterligare information finns på kelly.corem.se.

Klövern AB (publ), Box 1024, 611 29 Nyköping. Tel: 0155-44 33 00, fax: 0155-44 33 22, e-post: info@klovern.se.

Informationen är sådan som Klövern AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den
24 januari 2014.