Klövern förvärvar en fastighet i Köpenhamn för 1 420 miljoner DKK

2019-12-19

Klövern har tecknat avtal om att förvärva en fastighet på Kalvebod Brygge i centrala Köpenhamn för ett underliggande fastighetsvärde uppgående till 1 420 miljoner DKK, motsvarande cirka 1 984 miljoner SEK. Byggnaden, som just nu genomgår en totalrenovering, kommer att omfatta cirka 31 700 kvm uthyrningsbar yta med mycket hög standard. Fastigheten är fullt uthyrd till tre välkända hyresgäster; Kammeradvokaten, Rigsarkivet och DSB. Hyresvärdet uppgår till 62 miljoner DKK, motsvarande cirka 87 miljoner SEK, och den genomsnittliga återstående kontraktstiden från inflyttning uppgår till 8,7 år.

Tillträde av fastigheten sker efter genomförd ombyggnation och är beräknad till april 2021. Förvärvet avses att huvudsakligen finansieras med banklån.

”Vi ser fram emot att få välkomna våra nya hyresgäster till moderna och flexibla kontorsytor i ett mycket centralt läge. Detta förvärv kompletterar vår portfölj i Köpenhamn på ett fantastiskt sätt”, säger Rutger Arnhult, VD på Klövern.

Rutger Arnhult, VD, 070-458 24 70, rutger.arnhult@klovern.se
Peeter Kinnunen, Transaktionschef, 076-855 67 03, peeter.kinnunen@klovern.se

Klövern är ett fastighetsbolag som med närhet och engagemang erbjuder attraktiva lokaler i tillväxtregioner. Klövern är noterad på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på kelly.corem.se.

Klövern AB (publ), Bredgränd 4, 111 30 Stockholm. Tel: 010-482 70 00, E-post: info@klovern.se.

Detta pressmeddelande har offentliggjorts på svenska och engelska. Vid en eventuell avvikelse mellan språkversionerna ska den svenskspråkiga versionen ha företräde.