Klövern AB (publ): Klövern ingår avtal om åtagande att teckna stamaktier i en riktad nyemission och att garantera en företrädesemission i Tobin Properties

2017-12-05

Klövern AB (publ) har ingått avtal med Tobin Properties AB (publ) avseende åtagande om att i en riktad nyemission teckna 7 500 000 stamaktier till ett pris om 20 kronor per stamaktie, totalt 150 mkr, samt att garantera en företrädesemission om högst 2 592 383 stamaktier, motsvarande 52 mkr. Styrelsen i Tobin Properties har beslutat att föreslå att en extra bolagsstämma den 8 januari 2018 beslutar om den riktade emissionen och företrädesemissionen.

Den riktade emissionen
Styrelsen i Tobin Properties har beslutat att föreslå att extra bolagsstämma den 8 januari 2018 beslutar om en nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt som riktas till Klövern om högst 7 500 000 stamaktier. Teckningskursen i den riktade emissionen uppgår till 20 kronor per stamaktie, varvid Klövern kommer att erlägga 150 mkr kontant för de tecknade stamaktierna.

Teckning i den riktade emissionen ska ske tidigast den 12 januari 2018 och senast den 20 januari 2018. Teckningskursen om 20 kronor motsvarar en rabatt om cirka 14 procent baserat på stängningskursen för Tobin Properties stamaktie den 5 december 2017 på Nasdaq First North Premier.

Den riktade emissionen och företrädesemissionen är villkorade av varandra.

Klöverns budplikt
Genom den riktade emissionen får Tobin Properties en ny huvudägare,Klövern, vars ägande efter den riktade emissionen kommer att uppgå till cirka 40 procent av antalet aktier och cirka 42 procent av antalet röster i bolaget. I och med att Tobin Properties även har beslutat att föreslå att extra bolagsstämma den 8 januari 2018 ska besluta om en företrädesemission, garanterad av Klövern, om högst 2 592 383 stamaktier med en teckningskurs om 20 kronor per stamaktie kommer Klöverns ägande (under antagande att företrädesemissionen blir fulltecknad) att uppgå till cirka 35 procent av antalet aktier och cirka 36 procent av antalet röster i bolaget. För det fall att Klövern fullgör sitt garantiåtagande för hela företrädesemissionen kommer Klöverns ägande att uppgå till cirka 47 procent av antalet aktier och cirka 49 procent av antalet röster i bolaget.

På grund av att Klövern efter att de nyemitterade aktierna i emissionerna har registrerats hos Bolagsverket och förts in i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken kommer att inneha aktier som representerar mer än tre tiondelar av röstetalet för samtliga aktier i Tobin Properties inträder en budpliktsskyldighet för Klövern. Detta innebär att Klövern enligt Takeover-reglerna för vissa handelsplattformar är skyldigt att offentliggöra ett budpliktsbud inom fyra veckor därefter.

”Kopplat till Klöverns ambition att satsa på bostadsutveckling genom Klövern Living har uppkommit en unik möjlighet för Klövern att positionera sig på den viktiga Stockholmsmarknaden. En investering av Klövern i Tobin Properties är inte ett uttryck för att bostadsmarknaden har bottnat ur, tvärtom är det ett sätt att dra nytta av framtida möjligheter som en troligtvis svag marknad under 2018 kommer att erbjuda. Tobin Properties har ett mycket duktigt utvecklingsteam som med starkare finansiella muskler kan ta till vara de möjligheter som kan komma att uppstå i kölvattnet av en svagare bostadsmarknad”, säger Rutger Arnhult, VD på Klövern.

Rutger Arnhult, VD, 070-458 24 70, rutger.arnhult@klovern.se

Klövern är ett fastighetsbolag som med närhet och engagemang erbjuder kunden effektiva lokaler i valda tillväxtregioner. Klövern är noterad på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på kelly.corem.se.
Klövern AB (publ), Bredgränd 4, 111 30 Stockholm. Tel: 010-482 70 00, E-post: info@klovern.se.

Denna information är sådan information som Klövern AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 december 2017 kl. 18:15 CET.