Klövern AB (publ): Klövern gör bytesaffär med Corem i Norrköping och Stockholm

2017-10-11

Klövern genomför en bytesaffär med Corem som innebär förvärv av tre fastigheter i Norrköping och tomträtten till en fastighet i Stockholm samt försäljning av tre fastigheter och tomträtten till en fastighet i Stockholmsområdet.

Det underliggande fastighetsvärdet för de förvärvade fastigheterna uppgår till 152 mkr. Det underliggande fastighetsvärdet för de avyttrade fastigheterna uppgår till 238 mkr, vilket är i linje med bokfört värde. Mellanskillnaden i bytesaffären regleras kontant.

De förvärvade fastigheterna i Norrköping och Stockholm (i stadsdelen Vinsta) har en sammanlagd uthyrningsbar yta om 27 300 kvm och ett hyresvärde som uppgår till 17 mkr. Samtliga fyra fastigheter är belägna nära Klöverns befintliga bestånd i respektive marknad. Fastighetsbeteckningarna för de förvärvade fastigheterna är Norrköping Stålet 3, Norrköping Bronsen 2, Norrköping Slakthuset 14 och Stockholm Singeln 13.

De avyttrade fastigheterna (Sollentuna Ringpärmen 6, Sollentuna Revisorn 3, Järfälla Kallhäll 9:36, Stockholm Konsumenten 3) har en sammanlagd uthyrningsbar yta om 24 200 kvm och ett hyresvärde som uppgår till 22 mkr.

Tillträde respektive frånträde är planerat till den 1 december 2017.

Bytesaffären är villkorad av ett godkännande vid extra bolagsstämma i Corem men bedöms inte vara av sådan storlek att den kräver godkännande från bolagsstämma i Klövern.

Rutger Arnhult, VD, 070-458 24 70, rutger.arnhult@klovern.se

Klövern är ett fastighetsbolag som med närhet och engagemang erbjuder kunden effektiva lokaler i valda tillväxtregioner. Klövern är noterad på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på kelly.corem.se.

Klövern AB (publ), Bredgränd 4, 111 30 Stockholm. Tel: 010-482 70 00, E-post: info@klovern.se.