Byggstart för Victoria Tower i Kista

2009-11-05

Victoria Tower blir med sina 120 meter näst högsta byggnad i Stockholm efter Kaknästornet. Att bygga ett hotell med 33 våningar är inte gjort i en handvändning och därför har sprängnings- och grävningsarbeten redan påbörjats av byggherren Arthur Buchardts AB Invest AS. Hotellet ska vara klart redan om två år.

Hotellet får en uppseendeväckande utformning. Glasfasaderna i hotellet kommer att bidra till ett glittrande intryck när mörkret sänker sig. Wingårdhs Arkitektkontor svarar för utformningen. Hotellet, som är beläget intill Kistamässan, ska drivas av Scandic Hotels. Victoria Tower kommer att inrymma 300 hotellrum samt 10 våningar, ca 5 000 kvm, kontor. Invigningen av hotellet är planerad till september 2011.

”Victoria Tower markerar en ny entré till Stockholm och visar tydligt att staden växer. Byggnaden har en verkligt intressant arkitektur och det är extra roligt att kunna sätta spaden i jorden just nu – trots sämre tider händer det spännande saker i Stockholm”, säger stadsbyggnads- och fastighetsborgarrådet Kristina Alvendal (M).

”Hotellet får även invändigt en unik story och identitet, vi vill att gästerna ska bli både inspirerade och få ny energi när de bor på Scandic”, berättar Frank Fiskers, vd och koncernchef för hotellkedjan.

”Som största kommersiella fastighetsägare i Kista är vi självklart mycket glada över att kunna bidra till att området nu får en representativ mötesplats som lyfter hela Kista”, säger Klöverns VD Gustaf Hermelin.

Vid dagens lunchevenemang talar bl a:
Kristina Alvendal, Stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms Stad
Arthur Buchardt, AB Invest AS och tillika byggherre av Victoria Tower
Karolina Keyser, arkitekt Wingårdhs
Frank Fiskers, VD och koncernchef, Scandic
Gustaf Hermelin, VD Klövern
Jan Johansson, vVD Peab

Nyköping 5 november 2009

Gustaf Hermelin, VD, tel 0155-44 33 10, 070-560 00 00, gustaf.hermelin@klovern.se
Caesar Åfors, Ekonomidirektör och vice VD, tel 0155-44 33 02, 070-662 48 48, caesar.afors@klovern.se
Britt-Marie Einar, Finans- och informationschef, tel 0155-44 33 12, 070-224 29 35,
britt-marie.einar@klovern.se

Klövern är ett fastighetsbolag som med närhet och engagemang möter kundens behov av lokaler och tjänster i svenska tillväxtregioner. Klövern har affärsenheter i tio städer: Borås, Karlstad, Kista, Linköping, Norrköping, Nyköping, Täby, Uppsala, Västerås och Örebro. Per den 30 september 2009 uppgick fastigheternas värde till ca 12 miljarder kronor och hyresvärdet på årsbasis var 1,4 miljarder kronor. Klövernaktien är noterad på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm, listan för medelstora bolag.

Klövern AB (publ), Box 1024, 611 29 Nyköping. Tel 0155-44 33 00, Fax 0155-44 33 22.
Org.nr 556482-5833. Styrelsens säte: Nyköping. Webbsida: kelly.corem.se.